
Ljubljanski Konservatorij za glasbo in balet je v nedeljo, 14. aprila predstavil svojo Letno baletno predstavo na velikem odru v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma.
V mariborskem Konservatoriju so svoj svečani koncert pripravili že v prvi polovici marca in nanj povabili goste iz Ljubljane, o čemer sem nedavno pisala na Paradi plesa https://www.paradaplesa.si/na-spici/svecani-baletni-koncert-mariborskega-konservatorija-za-balet-aplavz-in-vzkliki-navdusenja/ – pohvalna gesta, oziroma ideja, ki se je zdaj iz Maribora preselila v Ljubljano in tako smo med nastopajočimi učenci in dijaki KGBL lahko občudovali tudi gostujoče mariborske plesalce. Gallusova dvorana Cankarjevega doma se je napolnila do zadnjega kotička, kot je to običaj na letnih produkcijah baletnih šol, saj starši otrok, njihova širša družina in prijatelji komaj čakajo videti svoj baletni podmladek na velikem odru, da zasijejo in pokažejo rezultate dela, ustvarjene z njihovimi mentorji. V uvodnem govoru nam je voditeljica podrobneje opisala delo ljubljanskega Konservatorija skozi celo šolsko leto ter nam osvetlila potek prihajajočega slavnostnega večera, v katerega je bil poleg baletnih plesalcev iz nižje, srednje in višje baletne šole tokrat vključen tudi 80 članski simfonični orkester glasbenikov, tudi gojencev KGBL, pod taktirko Slavena Kulenovića. Kot otvoritveno točko so nam organizatorji ponudili sodobno točko Miokard (glasba Pan Sonic), ki je nastala pod mentorstvom Kjare Starič Wurst v okviru koreografskem delavnice. Plesalke Pia Jazbec, Nikolina Katušin in Ana Lina Starič predstavljajo tri mlada dekleta, katerim sodobni ples ni neznanka, kar je razvidno iz njihovega plastičnega in izraznega gibanja. Že sam naslov Miokard nam ponuja slutnjo razbolenega srca, katerega (verjetno) ponazarja prva statična kompozicija, v katero so bile prepletena naša tri dekleta. Iz te formacije se plesalke v izrazito talni plesni sekvenci razidejo, njihova telesa valovijo in se prepletajo, dokler ne preidejo v fazo mirovanja, ki jo zmotijo le minimalni gibi prstov na rokah ali stopal. Ko se v glasbi razvije jasnejši ritem, kot naraščajoči pulz srca, tudi ples deklet prevzame aktivnejšo fazo in napolni celoten oder. Plesalke se skozi križanja poti dotikajo, prerivajo in odrivajo, dokler se zopet ne preidejo v fazo mirovanja in skozi medsebojna prepletanja zavzamejo prvotno obliko (razbolelega) srca. Koreografijo so prispevala dekleta sama, čestitke, verjamem pa, da jih je ob tem usmerjala in vodila močna roka Kjare Starič Wurst.

Izrazito sodobni je sledila izrazito klasična točka, Pas de trois iz baleta Grbasti konjiček v izvedbi absolventov mariborskega Konservatorija, Giulie Babbucci, Lee Bruči in Davida Jakiča. Libreto za ta balet je napisal Arthur Saint-Léon po pravljici Konjiček grbavec Pjotra Jeršova, vendar se je koreograf bistveno oddaljil od Jeršovljeve izvirne zgodbe. Tudi prvotna koreografija je delo Saint-Léona, uglasbil pa jo je Cesare Pugni. Premiero je Grbasti konjiček doživel v 15. decembra 1864 v Kraljevem gledališču v Sankt Peterburgu. Ta balet je postavil pomemben mejnik v razvoju ruskega baleta, saj je njegova vsebina prvič slonela na ruski zgodbi. Skladatelj Pugni je v glasbo vključil ruske ljudske pesmi in tudi koreografija Saint-Léona je slonela prav na ruskih ljudskih plesih. Barviti balet je dosegel velik uspeh, saj ga je publika kljub več negativnim ocenam kritikov, odlično sprejela. Kasneje je Grbasti konjiček doživel več obnovitev in različic, med drugimi ga je pod naslovom Carska deklica na oder Mariinskega gledališča v Sankt Peterburgu postavil sam Marius Petipa, decembra 1895. Mariborski diplomanti so ta tehnično in stilsko zahtevni Pas de trois izvedli precizno, tu in tam smo lahko še opazili kakšno tehnično pomanjkljivost, saj je Nikolaj Šilnikov, njihov pedagog in mentor, vztrajal na koreografiji, ki je izrazito sledila originalu in plesalcev ni prav nič ”šparal” skozi prilagajanje tehničnih zahtev niti v solističnih delih, kot tudi v ne-enostavnih duetnih elementih. Predvsem pozicije rok in glave so v tem baletu izredno stilsko specifične in to združiti z precizno klasično tehniko zagotovo predstavlja velik izziv za plesalce, ki šele končujejo svoje baletno šolanje. Kljub temu jim je to pod strokovnim vodstvom njihovega mentorja v dobi meri uspelo, publiki so pričarati nekaj izrazito klasičnega in hkrati izrazito drugačnega. Čestitke!
Sledilo je nekaj solističnih variacij, ki so jih ljubljanski in mariborski plesalci uspešno odplesali na državnem bienalnem Tekmovanju mladih baletnih plesalcev Baltek, ki se je odvilo v Lendavi, v konec januarja 2024: Zoja Mladenović: Etuda, koreografija in mentorstvo Tanja Pavlič, Taja Borković: Valček, koreografija in mentorstvo Vesna Cestnik–Tehovnik, Naja Kapun: Variacija iz baleta Paquita, mentorica Galina Dmitrijeva, Greta Hrestak: Variacija tretje Odaliske iz baleta Gusar, mentorica G. Dmitrijeva, Ana Lina Telić: Variacija Prijateljice iz baleta Don Kihot, mentorica Marinka Ribič, Nikolina Katušin: Variacija iz baleta Paquita, mentorici Nina Ogrinc in T. Pavlič, Ahila Oku: Variacija iz baleta Paquita, mentorici N. Ogrinc in T. Pavlič, Klara Strmčnik: Variacija Amorčka iz Don Kihota, mentorja Anastasia in Denis Matvienko, Manca Strmčnik: The Fairy Doll, mentorja A. in D. Matvienko. V sodobni točki StiK pa smo si lahko ogledali Nikolino Katušin in Anjo Titan v GoGo Penguin, koreografija in mentorstvo T. Pavlič.

Ker sem o večini naštetih plesalcev in izvedbi njihovih točk na Baltek-u podrobneje pisala že v članku, od katerega je le minil mesec dni, se zdaj ne bom ponavljala. Morda lahko samo povem, da so vsi plesalci opravičili svoje visoke uvrstitve na tekmovanju in od takrat nadaljujejo z delom v baletni dvorani s svojimi mentorji. To pa seveda s seboj prinaša večjo sigurnost pri izvedbi istih točk, kar so nam pokazali tokrat v Cankarjevem domu. Naj pa le omenim te, ki jih v Mariboru nismo videli.

Zoja Mladenović ki je z plesno točko na glasbo G. Gershwina na Baltek-u osvojila zlato plaketo in 3. nagrado v 1. a kategoriji je svoj nastop opravila suvereno, z gibi je sledila Gershwinovi melodiji in pri tem pokazala veliko mero občutka za glasbo, delovala je sproščeno in prepuščeno plesu samem. V svoji izvedbi je bila čista in natančna, le njene roke potrebujejo še doseči večjo mehkobo ob izvedbi velikih skokov, kar pa seveda ni enostavno, saj Zoja obiskuje šele 4. razred BŠ.

Tudi Taja Borković, učenka 5. razreda BŠ, je delovala bolj sproščeno in suvereno, kot na samem tekmovanju. V plesnem smislu je svoj Valček odplesala bolj izrazito in zavrtela dva pirueta en dehors, česar si na Baltek-u, kjer je osvojila zlato plaketo in 2. nagrado v 1. b kategoriji, še ni upala privoščiti. Taja bo seveda svoja dva pirueta v prihodnosti še nadgradila, je pa vsekakor lepo videti otroke, kako si pred seboj postavljajo nove izzive in cilje ter na ta način napredujejo v svoji tehniki in razumevanju baletne umetnosti.

Ahila Oku, diplomantka ljubljanskega Konservatorija, ki je na Baltek-u prejela srebrno plaketo in II. nagrado v II. b kategoriji, je tudi izpustila svoj nastop na mariborskih deskah. Variacijo Paquite je sicer Ahila odplesala brez vidnih tehničnih spodrsljajev, vendar bi morala posvetiti več pozornosti čistoči pri sami izvedbi tehničnih elementov, predvsem en dehors pozicijam nog. Ob koncu variacije je Ahila izvedla večje število italijanskih fouettes z navidezno lahkoto in s tem navdušila publiko. Vendar pa se moramo zavedati, da v baletu ni toliko pomembna kvantiteta, kot pa kvaliteta, oziroma preciznost izvedbe določenega koraka, ki je natančno opisana v baletnih enciklopedijah in knjigah baletne metodike. Kadar delamo Italijanski fouette z desno nogo, se ta odvije iz sur le cou-de-pied derriere (zadaj) v developple ecarte devant (spredaj) v točko 2 (poslužujem se točk v prostoru po metodiki Vaganova), pri čemer mora nogo voditi petka stopala (in ne koleno) in odpreti nogo do najvišje točke. Nato se noga spusti v čisto prvo pozicijo v plie (telo se obrne za pol obrata v točko 6), pri čemer morata biti obe peti spuščeni na tla, iz katere nadaljuje v grand battement devant na releve, noga mora biti pri tem seveda odprta in stopalo stegnjeno. Na najvišji točki grand battementa se zgodi fouette, oziroma hitri obrat telesa iz točke 6 v točko 2, pri čemer se noga iz pozicije devant obrača skozi čisto pozicijo al a seconde v pozicijo attitude derriere, ali zaključno pozicijo tega kompleksnega koraka, ki mora biti seveda zopet izveden en dehors – koleno navzgor in peta stopala navzdol. Iz attitude se noga zopet spusti v začetni sour le cou-de-pied in italijanski fouettes se tako ponavljajo v številu, ki jih variacija zahteva, oziroma balerina zmore. Seveda delo noge spremlja še natančna koordinacija glave in rok, oziroma zgornjega dela telesa, skozi točno določne pozicije, vendar vas s tem ne bom obremenjevala. Ahila vsekakor v sebi nosi velik baletni potencial, bi pa morala ob delu s svojo mentorico posvetiti več pozornosti akademski čistoči klasičnega baleta, saj v svetu strokovnosti šteje le ta.

V drugi polovici prvega dela večera so se nam predstavili baletni razredi s svojimi točkami, začenši z najmlajšimi iz baletne pripravnice, pa vse do srednje in na koncu višje baletne šole. Rdeča nit, ki je povezovala vse nastope med seboj, je bila Šostakovičeva glasba, sicer pa so se mentorji odločili za enostavno kostumsko podobo. Vsi otroci so bili oblečeni v klasično baletno ‘uniformo’, baletne drese, krilca in trikoje, ki pa si jih je vsak razred zamislil v svoji barvi.
V prvih dveh točkah so se nam predstavili otroci iz Baletne pripravnice 2, za njo pa iz Baletne pripravnice 3A in 3C v koreografiji Mihaela Žvegliča. V obeh skupinah smo lahko videli več deklic in po enega fanta. Seveda so najmlajši omrežili srca publike že s samim pojavom na odru s svojo prisrčnostjo. Njihova koreografija je bila pričakovano enostavna, saj je pri tej starosti poudarek bolj na osnovni koordinaciji, občutku za glasbo in ritem, kot pravih baletnih korakih, pa vendar sem pogrešala kakšno spremembo formacij. Otroci so se na začetku obeh točk postavili v vrste v sprednjem delu odra in teh niso spreminjali do konca plesa, njihovi pogledi so bili usmerjeni ves čas direktno na publiko. Kljub temu, da so ti malčki na samem začetku svojega baletnega izobraževanja in seveda še ne zmorejo kompleksnih koreografskih premikov, menim, da je treba z njimi že od samega začetka delati na občutku prostora, kar pomeni premik iz skupine v vrsto, v krog, lahko se primejo za roke in hodijo po prostoru, enostavnih možnosti je kar nekaj.
V tretji točki se nam je predstavil 1. razred BŠ, ki si je za svoje drese izbral oranžno barvo. Mihael Žveglič je otroke tokrat na začetku postavil v pare, iz katerih so kasneje sklenili krog in pokazali več premikov v prostoru. Morda bi lahko dodali še kakšen pogled vstran v smeri giba, ki ga naredijo z roko ali nogo, kar bi popestrilo koreografijo in otrokom prebujalo osnovno koordinacijo.

2. razred BŠ je nastopil v zeleni barvi, tudi njihov mentor in koreograf je bil Mihael Žveglič, ki je tokrat koreografsko postavil del otrok v skupine, drugi pa so se jim izza odrskih kulis pridružili kasneje, kar je plesno popestrilo dogajanje, in napolnilo oder z več različnimi koraki. Otroci so se trudili stegovati stopala v baletnem smislu, pokazali so nam tudi 3. pozicijo nog, čeprav nekateri še niso bili čisto prepričani, katera noga mora biti spredaj. Slovenski učni načrt za 2. razred BŠ predpisuje ‘spoznavanje osmih točk v prostoru ob različnem gibanju telesa, v različnih ravneh in formacijah’, kar naj bi pomenilo, da otroci niso več obrnjeni ves čas le en face (naravnost), temveč se obračajo v smereh po prostoru. To sem pogrešala pri koreografiji 2. razreda.

V koreografijo 3. razreda je Žveglič vstavil že več baletnih korakov, kot so battement tendu, retire passe, pas de bouree, sur le cou-de-pied, ipd. Učni načrt za razširjeni in obsežnejši program, po katerem delata oba slovenska Konservatorija v 3. razredu postavi noge učencev v 5. pozicijo in obrne v pozo en croix, poza, kar predstavlja osnovno izhodišče večine baletnih korakov. Po domače to pomeni, da otroci niso več obrnjeni ves čas en face (naravnost), temveč začenjajo upoštevati 8 točk v prostoru pri svojih prvih baletnih korakih in pozah. Ko se postavimo z nogami v 5. poz.en croix (diagonalno od centra) mora biti glava obrnjena v smer druge diagonale (točki 2 ali 8), na čemer bi moral Žveglič bolj insistirati, saj so bile glave otrok kljub pozi en croix usmerjene direktno v publiko. Kot pravi metodika Vaganova (katero sama najbolje poznam), učimo otroke novih korake najprej skozi delo nog. Ko to približno osvojijo, dodamo pozicije rok in kmalu zatem še pozicije glave. Seveda gre na začetku za navidezno enostavnejše zadeve, pa vendar je vsak baletni korak, oziroma baletna poza sestavljena iz medsebojnega povezovanja celotnega telesa, ne le dela nog. Če bomo otroke vpeljali v ta sistem na pravilen način, podrobno obrazložen v baletni metodiki, od samega začetka poučevanja, jim bo to prešlo v mišični spomin, kar bo izrednega pomena kasneje, ko se bodo učili zahtevnejših korakov, ki vsebujejo več med seboj povezanih elementov (kot npr. italijanski fouette). Otrokom bo takrat osnovna baletna koordinacija telesa delovala avtomatično, kar pomeni boljšo mišično ozaveščenost, stabilnost in kontrolo telesa ter posledično hitrejšo in pravilnejšo osvojitev baletne tehnike. Prav zato so prva leta učenja baleta najbolj pomembna za izgradnjo baletnega plesalca, saj je najtežje kasneje popravljati priučene napake, oziroma nepravilno koordinacijo, kar omejuje plesalce v njihovi tehniki in hkrati pušča več možnosti za nastanek poškodb. Seveda poleg Vaganove obstajajo tudi druge tradicionalne baletne metodike, kot so npr. francoska, italijanska, kubanska (ta izhaja iz Vaganove) šola, ki prinašajo odlične rezultate – visoko usposobljene baletne plesalce. Vsaka od njih predstavlja izdelan sistem, ki ga morajo baletni pedagogi osvojiti in se ga držati skozi svoje poučevanje, saj so vsi ti sistemi dobro premišljeni in vsi stremijo k istem rezultatu – maksimalno ozavestiti mišice plesalcev v načinu en dehors, na katerem je zasnovana celota baletna tehnika. Posledično lahko plesalec sam upravlja s svojim telesom, kakor želi in kot je to potrebno med izvedbo baletnih elementov. Svobodo in ukvarjanje s plesnim izrazom, o čemer večkrat slišimo, v baletu prinaša le dobro osvojena tehnika. Dokler se plesalci ukvarjajo s tem, ali bodo zavrteli dva pirueta, dva double tours-a v zraku, ali ne, bodo zadržali nogo dovolj visoko, stali na špicah v pravilnem balansu, toliko časa se ne bodo mogli popolnima prepustiti užitku, ki ga balet kot plesna umetnost ob svoji izvedbi ponuja. Naloga nas, pedagogov, je, da otroke skozi šolanje vodimo na pravilni način, jih poučujemo po sistemu ene od metodik, ki so jih zapisali strokovnjaki, velika imena baletne zgodovine in so se zaradi odličnih rezultatov, ki jih prinašajo, obdržali vse do danes. Ob tem je pomembno zavedanje, koga poučujemo – ali gre za učence konservatorijev, ki se usposabljajo za profesionalni baletni poklic, ali pa za ljubitelje, sodobne plesalce in odrasle, katerih cilj zavzema drugo podobo, ter temu prilagoditi svoj način poučevanja. Ob tem si upam trditi, da je uporaba konkretne metodike dobrodošla, ne glede na to, koga poučujemo, na nas pa je, da ocenimo, na kakšen način jo bomo prenašali na določeno populacijo.
4. razred BŠ se nam je pokazal pod mentorstvom Tanje Pavlič v razgibani koreografiji, v katero je bilo vključenih že nekaj zahtevnejših elementov, kot je pirouettes en dehors, dekleta so pokazala lepe in visoke arabesque, veliko je bilo sprememb formacij, prepletanja, zanimiva in izredno plesno sestavljena točka, kot to zna Pavličeva zna! Bi pa položila več poudarka na odpiranje nog in stopal, kar pri dekletih še ni dovolj ozaveščeno.

Sara Gadhvi je sestavila koreografijo 5. razreda BŠ, katerega kot so-mentorica Vesne Cestnik-Tehovnik vodi že nekaj časa. Tudi Sarina koreografija je bila pohvalno plesna in razgibana, me je pa zmotilo dejstvo, da je dekleta niso izvedla na špicah. Po našem učnem načrtu učenke prvič obujejo špice v 4. razredu BŠ (kar je kasneje kot na večini drugih šol po Evropi in svetu) in zato se ob koncu 5. razreda pričakuje, da bodo dekleta odplesala svojo razredno točko v špicah, če že ne leto prej, ko so dekleta v korakih na konicah prstov še precej nevešča. Prav tako ne razumem, zakaj dekleta dvigujejo pas de bourre na višino retire / passe, ko se ga kot osnovni korak v vseh baletnih metodikah izvaja na višini sour le cou-de-pied, kar ima svoj namen – fiksiranje zgornjega dela noge (od kolena navzgor), ki se ne sme premikati, saj s tem plesalec kontrolira svojo en dehors postavitev kolkov in postavitev celega telesa v dobrem l’eguilibre. Pas de bourre namreč običajno predstavlja vmesni korak med drugimi tehničnimi elementi, pri njegovi izvedbi pa naj bi roke potovale skozi 1. pozicijo in ne ostajale v 2. poziciji. Spet govorim o metodičnih pravilih, ki bi jih morali pri otrocih iz nižje baletne šole (po mojem mnenju) učitelji striktno upoštevati, da učenci osvojijo stabilno bazo, na kateri lahko gradijo naprej. V kasnejšem obdobju seveda lahko koreografi osnovne korake modelirajo po svoje in si privoščijo marsikatero ‘variacijo na temo’, vendar – vse ob svojem času, kot pravijo.
5. razred obiskujeta tudi dva fanta, ki jih je Gadhijeva lepo izpostavila z manjšimi solo vložki, pohvalna je tudi vključitev enostavnejših elementov pas de deuxa, sem pa pogrešala v njuni koreografiji pirouettes en dehors in en dedans, ki predstavljajo del učnega načrta in od fantov nekako pričakujemo, da jih bodo zaradi svoje močnejše mišične konstrukcije lažje, oziroma hitreje obvladali, kot dekleta. Pa čeprav je danes v svetu baletna tehnika izredno napredovala in tako ženski, kot moški del baletnega sveta vrti pirouettes bolje in v večjem številu, kot je to bilo še pred nekaj desetletij. To pripisujem predvsem sodobnim pedagoškim pristopom in obveznim dodatnim fizičnim vadbam (npr. Progressive Ballet Tehcnique), ki poleg baletnega treninga dodatno ozaveščajo mišice plesalcev, da lahko ti hitreje in stabilnejše usvajajo baletne korake ter tako gradijo svojo stabilno baletno tehniko. Kdaj se bo v Sloveniji učni posodobil in dohitel današnji svet, pa lahko le ugibamo.
6. razred je njihova mentorica Vesna Cestnik-Tehovnik sestavila tekočo koreografijo na konicah prstov, v sozvočju z Šostakovičevo glasbo v ¾ taktu, katero so dekleta v svojih rdečih kostumih dobro izvedle. Seveda med njimi izstopajo te, z več talenta, in bolj izdelano tehniko, vendar so bile prav vse mlade balerine izredno enotne in čiste v svoji izvedbi. Opazila sem, da imajo nekatere od njih še precej težav v samem stanju na špicah, njihova stopala na splošno niso dovolj aktivna, kar je verjetno delno tudi razlog za to. Morda bi bilo lepo vključiti v koreografijo tudi kakšen double pirouettes en dehors ali en dedans, material, ki naj bi ga dekleta pred vstopom v srednjo baletno šolo vsaj solidno osvojile, saj predstavlja eno od osnov baletnega koreografskega besednjaka, na kateri se bo nadgrajevalo znanje teh, ki so se odločile nadaljevati s študijem baleta.
 100vw, 1280px” data-lazy-src=”https://www.paradaplesa.si/wp-content/uploads/2024/05/sbs2024.jpg” /><figcaption class=)
Mentorici dijakov in dijakinj v srednji baletni šoli sta profesorici Marinka Ribič in Nina Ogrinc, ki sta vse štiri letnike povezali med seboj s koreografijo na Šostakovičevo jazz suito št. 2 na način, da so ločeni segmenti, v katerih se je predstavil posamezen letnik, skozi medsebojno povezovanje predstavljali zaključeno celoto. Koreografski začetek nam je predstavila solistka s plesom v tišini, njeni klasični gibi so v odrski prostor najprej privabili glasbo, kateri so sledili dijak in dijakinje iz 1., 2., 3. in 4. letnika. Ti so se tekom celotne točke med seboj izmenjavali skozi domiselne koreografske intervale, ter pokazali svoje pridobljeno znanje in odrsko prezenco. Koreografinji sta plesalke izpostavili na način, da se je vsaka predstavila v najboljši luči, kar je vsekakor smiselno in dobrodošlo, sploh pri točkah, ki združujejo plesalce različnih starosti in nivojev osvojenega znanja. Edini moški plesalec Jarne Horvat Juntes je v svojem nastopu pokazal veliko mero talenta, tudi tehnično sem opazila napredek od lanskega leta. Upam, da bo tako nadaljeval in se razvil v perspektivnega mladega plesalca, saj nam fantov kot vedno – primanjkuje! Tudi pri teh dekletih sem včasih opazila pomanjkljivo odpiranje nog pri zaključnih pozah in vmesnih korakih, pri stanju na špicah pa nekatere niso prišle dovolj ‘čez špico’, kar je bistvenega pomena, da se telo poravna v optimalno postavitev na konicah prstov in s tem plesalka doseže, prepotrebni l’eguilibre. Če ostanemo (pogovorno) ‘zadaj’, oziroma se ne povzpnemo dovolj na špico in naslonimo na sprednjo stran stopala, nas običajno teža telesa ‘meče nazaj’, posledično ne dosežemo balansa in zato trpi izvedba naše baletne tehnike. Točka srednješolcev je bila izredno živahna in barvita v svoji postavitvi in zato ob koncu, ki nam ga je zopet priplesala solistka z gibanjem brez glasbene spremljave, prejela glasen aplavz odobravanja s strani publike.
 100vw, 1280px” data-lazy-src=”https://www.paradaplesa.si/wp-content/uploads/2024/05/vbs2024.jpg” /><figcaption class=)
Kot zadnja v tem delu večera so se predstavila dekleta iz Višje baletne šole s tehnično najzahtevnejšo točko v tega sklopa, ki so jo izvedla precizno v svojih klasičnih pozicijah, sigurno v tehničnih elementih in hkrati izrazno, plesno, nasmejano. Pohvala vsem dekletom in njihovi mentorici Nini Ogrinc.
Po odmoru je bila na sporedu le ena, vendar prav posebna točka, Bolero Maurica Ravela, ki jo je ustvarila naslednja ekipa: koreografija: Tanja Pavlič, asistentki koreografinje: Marinka Ribič in Nina Ogrinc, dirigent: Slaven Kulenovič, kostumografija: Lyudmyla Rublyova Šemrl, glasbo pa je v živo izvajal Simfonični orkester KGBL. V vložnem listu je pod naslovom Bolero zapisan izrek Alberta Einsteina: ‘Živiš lahko na dva načina. Lahko se pretvarjaš, da ni nič čudežno. Lahko pa imaš vse za čudež.’ Kako resnično. Po domače bi lahko morda rekli kar: ‘Kozarec je lahko na pol poln ali na pol prazen’ in le naša izbira je, za katero opcijo se bomo odločili, skozi kakšno barvo očal bomo pogledali na svet okrog nas. Osebno sem bolj človek za ‘čudežno’ in ‘poln kozarec’, me pa moj optimizem večkrat tudi tepe po glavi, ko me z mrzlim tušem polije kdo, ki čudežem ni tako naklonjen. Kakorkoli že – ljudje smo različni in prav ta naša raznolikost dela življenje na našem planetu zanimivo. Si predstavljate, kako dolgočasno bi bilo, če bi vsi razmišljali enako, se strnjali v vsakem pogledu, kako prikrajšani bi bili za globoke diskusije, ki nas pripravijo do iskanja, novih odkritij, znanja, novih izumov. Nikolo Teslo so imeli v njegovem času za popolnega čudaka, danes bi ga verjetno hitro ožigosali z nekaj diagnozami, pa vendar je ta človek v svoji genialnosti spremenil svet – na bolje, za vse nas! In nekatere njegove nerazumljene ideje, iz katerih so se ljudje norčevali, šele danes dobivajo svojo pravo obliko, razumljivo tudi nam, navadnim smrtnikom.
 100vw, 1280px” data-lazy-src=”https://www.paradaplesa.si/wp-content/uploads/2024/05/bolero12024.jpg” /><figcaption class=)
Verjamem, da je tudi Tanja Pavlič človek, ki ima ‘vse za čudež’, o čemer nam vedno znova govori skozi svoj koreografski jezik. Verjetno vsi poznamo Bolero, to specifično Ravelovo delo, napisano za orkester, ki temelji na eni sami melodiji, sloneči na boleru, španski glasbeni obliki in jo skladatelj v cca 15.- ih minutah mojstrsko stopnjuje v njeni jakosti, uporabi inštrumentov in emotivnosti. Začne se skrivnostno, z uporabo enega samega inštrumenta v čistem piano, nato skladba postopoma gradira v vseh pogledih in se zaključi v pompoznem forte, ki pripelje do skoraj apokaliptičnega vrhunca. Kultni balet, narejen na to glasbo je zagotovo verzija, ki jo je postavil Maurice Bejart, ki sicer velja za eno koreografovih največjih plesnih mojstrovin. Ustvarjen je bil leta 1960 za jugoslovansko balerino Duško Sifnios, prikazuje plesalko na mizi, obkroženo s sedečimi moški. Ti počasi začenjajo sodelovati pri njenem plesu, kar se stopnjuje in na koncu kulminira v pompoznem zaključku. Solistično vlogo so kasneje plesale priznane balerine, kot so Sylvie Guillem, Grazia Galante, Maya Plisetskaya, prvi moški, ki mu je Bejart zaupal to vlogo pa je bil legendarni Jorge Donn.

Koreografirati Bolero po Bejartu zahteva kot prvo precej poguma (vsaj po mojem mnenju), vsekakor pa močno idejo, ki nikakor ni našla niti kančka inspiracije v Bejartovi verziji. Tanja Pavlič je svojo verzijo Bolera ustvarjala z otroci in za otroke, saj govori o drugačnosti in o (ne) sprejemanju le-te. Točko je je otvorila s skupino mirujočih plesalcev, postavljenih v sredino temnega odra, za katerimi se je izza črnega tila zrcalil orkester z dirigentom v sredini. Glasba je bila namreč izvedena v živo, kar danes predstavlja posebno doživetje, saj se (žal) tudi v profesionalnih baletnih ansamblih vedno več predstav odvija na posneto glasbo. Ko je luč osvetlila skupino teles in smo zaslišali prve zvoke orkestra, se začnejo naše plesalke iz Srednje baletne šole, ki jih je Pavličeva postavila na konice prstov, in Jarne, kot edini moški predstavnik v skupini, počasi premikati. Začetna koreografija sloni na izrazito klasičnih elementih, čeprav bi njen stil raje poimenovala neo-klasičen, saj so koraki med seboj povezani na način, ki presega strogost osnovnih baletnih elementov. Iz skupine bi morda izpostavila Nikolino Katušin, ki ji stil Pavličeve izjemno leži in se zlahka giblje znotraj njenih tekočih, plesno povezanih kombinacij, pri čemer plesalkino telo pripoveduje svojo zgodbo. Koreografija se počasi širi in razpleta, kot to narekuje Ravelova glasba. V nekem momentu se na odru pojavi deklica v športni obleki in obutvi, kateri je način plesanja na špicah popolnoma tuj, zato pokliče na oder še svoje kolegice. Skupaj opazujejo starejša dekleta, jih posnemajo in na nek način preganjajo. Razlika med ‘balerinami’ in ‘modernistkami’ je očitna, nobena skupina ne sprejema druge na pozitiven način, temveč medsebojne razlike namerno poglablja in se oddaljuje od ‘tujcev’. Pavličeva igro nezaupanja spretno stopnjuje, plesalke in plesalci dinamično prihajajo na oder in se iz njega umikajo v naraščajočem ritmu, dokler se ne znajdejo na odru vsi v istem trenutku in se postavijo v dve nasprotujoči si skupini. Imela sem občutek, da se bo med njimi začel dvoboj, hip hop battle, oziroma dokazovanje in merjenje moči, kdo je boljši, lepši, pogumnejši, itd. Po trenutkih napetosti se skupini začneta približevati, se dotikati, spoznavati. Sledijo plesne sekvence v različnih plesnih formacijah – v dveh krogih, linijah, v polkrogu, kjer plesalci posnemajo gibe drug drugega, funkcionirajo v mešanih parih, nerazumevanje izginja, rojeva se zaupanje, sprejemanje, prijateljstvo. Bolj ko se glasba nagiba v drugo polovico, bolj Pavličeva stopnjuje koreografsko dogajanje. Osebno se mi zdi, da bi do ‘velike zmešnjave’, ko plešejo vsi hkrati, vendar istočasno ‘vsak po svoje’, lahko prišlo kasneje, saj se enostavno začne dogajati toliko različnih stvari naenkrat, da gledalec izgubi fokus, koga slediti, koga gledati. Tudi kostumi so izredno pisani. Razlikujejo se sicer v svojem dizajnu (baletni in sodobnejši stil), hkrati pa je kostumografka za vse uporabila isto barvno lestvico, tako da v hitrem prepletanju množice plesalcev, kostumi ne pripomorejo k prepoznavanju plesalcev, temveč se ti enostavno zamotajo v velikanski pisan klobčič. Priznam, da sem se sama popolnoma izgubila v dogajanju, kar mi je bilo nekoliko moteče. Bi pa bil ta moment izredno dobrodošel tik pred zaključkom, ko glasba kulminira v svoj vrhunec. Pavličeva je ob koncu plesalce napotila, da pritečejo do publike in stegnejo roke proti gledalcem, kot, da jih vlečejo k sebi, glasba pa zadoni v veličastnem zaključnem tonu. Čestitke vsem sodelujočim pri tej posebni izvedbi Ravelovega Bolera, vse pohvale tudi orkestru in njegovemu dirigentu, ki so uspešno odigrali to zahtevno partituro.
Aplavz ob koncu predstave je bil seveda močan in glasen, vsi smo želeli pokazati svoje priznanje mladim plesalcem, kot njihovim mentorjem, ki so v največji meri zaslužni za nastanek in izvedbo Letnega nastopa baletnega oddelka ljubljanskega Konservatorija. Zavesa se je ponovno dvignila in aplavza kar ni in ni hotelo biti konec. Ko se je ploskanje poleglo smo nekateri odhiteli v zaodrje izreči čestitke vsem, ki jih poznamo, drugi pa v preddverje Cankarjevega doma, pričakati svoje otročičke, manjše in večje, da jim izkažejo svoje navdušenje, jih stisnejo v svoj objem in povedo, kako ponosni so na njih. In prav je tako, saj so vse šolsko leto trdo delali, zato so si našo pozornost po predano odplesanem večeru vsekakor zaslužili.
Hello! Someone in my Facebook group shared thuis website with uss so I came to check
it out. I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and
will be tweeting this to my followers! Wonderdful blog and fantastic style
and design. https://Bandur-Art.Blogspot.com/2024/08/the-ultimate-guide-to-no-mans-sky-mods.html
Thank you for your kind words. I am happy that you like my work! Wellcome on my web site ❤️
Good day very nice website!! Man .. Beautiful ..
Amazing .. I’ll bookmark your site and take the feeds additionally?
I’m satisfied to search out sso many helpful info right here within tthe put
up, we need work out more strategies on this regard, thank you
for sharing. . . . . . https://elearning.ims-Schulungen.de/blog/index.php?entryid=128027
Ater going over a handful of the blog articles on youjr web
page, I truly like your technique of blogging.
I bookmarked it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please check out
my website as well and let me know your opinion. http://Lethbridgegirlsrockcamp.com/forums/profile/earnestinemarko/
Hello everyone, it’s my first pay a visit at this site, and article is genuinely fruitful inn support of me, keep up
posting such content. https://Another-ro.com/forum/viewtopic.php?id=677958
An outstandiung share! I have just forwarded this
onto a coworker who was doing a little research on this.
And he in fact ordered mme lunch simply because I discovered it for him…
lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!!
But yeah, thanks for spending some time to talk about this issue here on your site. https://hu.tags.world/index/index.php?page=item&id=125
Thank you !!! 🙂
Fastidious answrrs in return of this question with soolid
aarguments and explaining everything oon the topic of that. http://Businessdirectory.Rudreshcorp.com/user/profile/202
Your mode of explaining all iin this article iis really nice, all be capable of simply be
aware of it, Thanks a lot. https://knowledgekh.com/blog/index.php?entryid=35022
This design is steller! You definitely know how
to keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!)
Wonderful job. I really enjoyed what you had too say, and
more than that, how youu presented it. Too cool! https://dev2.emathisi.gr/blog/index.php?entryid=63638
Thank you !!! 🙂
I enjoy what you guys are usually up too. This sort of clever work and reporting!
Keep up the excerllent works guys I’ve included you guys to blogroll. https://Dev2.Emathisi.gr/blog/index.php?entryid=63695
I’m impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that’s equally educative and entertaining, aand llet me tell you, you have hit the nail oon the head.
The problem is something which ttoo few folks are speaking intelligently about.
I’m very happy that I came across this iin my search for something regaring
this. https://Classified-ads.ph/index.php?page=user&action=pub_profile&id=632
Thank you !!! 🙂
Admiring the persistence you put into your bllog and in depth information you provide.
It’s great to come across a blog every once in a while tht isn’t the same
unwanted rehashed material. Wonderful read! I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account. https://Isqschool.com/blog/index.php?entryid=57107
I have read so many posts about the blogger lovers but this paragraph is genuinely a nice piece of writing, keep it up.
My page Eskort diyarbakıR
Tnak you! I am supprised about all those positive comments I got. It makes my heart sing 🙂
If some one wants expert view on the topic of blogging afterward i suggest him/her to visit this website, Keep up the fastidious
work.
my website: ucuz eskort diyarbakıR
Thank you so much !!!
That is very attention-grabbing, You’re a very skilled blogger.
I’ve joined your rss feed and look forward to looking for extra of
your fantastic post. Also, I’ve shared your
site in mmy social networks
my web blog DiyarbakıR Escort Hizmeti
Thank you !!
I enjoyy looking through a post that will make men and women think.
Also, thank you for permitting me to comment!
My website; Diyarbakir Escort
Thank you !!!
Thank you for another informative weeb site. The place else may I am getting that kind of info written in such a perfect way?
I’ve a challenge that I’m just now operating
on, and I have been at the look out for such info.
Also visit my website … diyarbakır escort
Thank you for your words. I’m happy that you find my writting interesting !
Your writing style is cool and I have learned several just right stuff here. I can see how much effort you’ve poured in to come up with such informative posts. If you need more input about SEO, feel free to check out my website at Article Home
Thank you for your comment !!! Makes me happy 🙂
Hi there! This article couldn’t be written any
better! Looking at this article reminds me of myy previous roommate!
He always kept preaching about this. I am going to send
this post to him. Fairly certain he will have a
great read. Many thanks for sharing!
my website – DiyarbakıR BağLar Escort
Thank you for your lovely comment !!! 🙂
Als Erstes möchte ich sagen, dass Ihr Blog super ist!
Ich hätte eine kurze Frage, die ich stellen möchte, wenn
es Ihnen nichts ausmacht. Ich war neugierig, wie Sie sich zentrieren und Ihre Gedanken sortieren vor Sie schreiben.
Mir fällt es schwer, meine Gedanken zu klären und meine Ideen auszudrücken. Mir macht das Schreiben zwar Spaß, aber es scheint mir einfach
so, als ob ich die ersten 10 bis 15 Minuten damit vergeude,
herauszufinden, wie ich anfangen soll. Haben Sie Ideen oder Tipps?
Cheers!
Heya i am for the first time here. I found this board and I find It truly useful & it helped me out a lot.
I hope to give something back and help others like you aided me.
Spot on with this write-up, I truly feel this web site needs
much more attention. I’ll probably be back again to see more,
thanks for the advice!
It’s very effortless to find out any matter on web as compared to books,
as I found this paragraph at this web page.
meilleur-casino-bonus.com
We stumbled over here by a different website and thought I might as well check
things out. I like what I see so now i’m following you.
Look forward to looking into your web page repeatedly.
I constantly spent my half an hour to read this webpage’s posts everyday along with a mug of coffee.
My blog post: Escort bayan Diyarbakır
Thank you !!!
What’s up, everything iis going nicely here and ofcourse every one is sharing data, that’s in fact excellent, keep up writing.
Here is my webpage Diyarbakır ofis escort
meilleur-casino-bonus.com
Hello to all, how is everything, I think every one
is getting more from this site, and your views are good in favor of new viewers.
I want to to thank you for this great read!!
I definitely loved evey bit of it. I have you bookmarked to llook at new things
you post…
Feel free to visit my web page Diyarbakır ofis escort
Thank you !
This is a topic that is close to my heart…
Take care! Exactly where are our contact details though? https://WWW.Waste-ndc.pro/community/profile/tressa79906983/
Nice post. I was checking constantly this weblog and I’m impressed!
Very helpful information particularly the ultimate section 🙂 I take care of such info
much. I used to be seeking this certain info for a very
lengthy time. Thank you and best of luck.
Thany you !!!
arab http://arab60.com
I could not refrain from commenting. Very well written!
Thany you !!!
meilleurcasino http://meilleurcasino-francais.fr
For hottest information you have to pay a visit world wide web and on internet
I found this website as a most excellent site for newest updates.
My site 94N covers a lot of topics about Content Writing and I thought we could greatly benefit from each other. Awesome posts by the way!
Every weekend i used to pay a visit this site, as i wish for enjoyment, for the reason that this this web page conations
actually pleasant funny material too.
Also visit my web page diyarbakir gecelik Escort hizmeti
Thank you !!!
It’s remarkabⅼe in support of me to have a site, which is uѕeful in favor of mү knowledge.
thanks admin
Also visit my web page … purchase ativan
Thank you !
Hіghly descriptive post, I enjoyed that a lot. Will there be a paгt 2?
Alѕo visit my web blog – moments2you247.com
Maybe…:)
Hellօ there, just became aⅼert to your blog tһrough Google, and found that it is truly іnformative.
I’m gοnna watch out for ƅrussels. I will be grateful іf you continue this іn future.
Lotѕ of peopⅼe will be benefited from үour writing.
Cheers!
my web blog: xanax 1mg
Thank you so much !!!