Poletna plesna šola, šesta po vrsti se je odvijala na ljubljanskem konservatoriju za glasbo in balet v organizaciji Nine Meško in Tine Hribar.
Ko se poglavje šolskih učnih ur zaključi ob koncu šolskega leta, se prične veselo obdobje dvomesečnih šolskih počitnic, vendar ne za vse, vsaj ne za tiste mlade plesalce, ki si želijo poletnih delavnih plesnih počitnic. In tako, kot smo že vrsto let vajeni, se je tudi letos organizirala Poletna plesna šola/PPŠ 2024 prvi teden v juliju (1.-6.), letošnja šesta po vrsti, ki je potekala v spodbudni organizaciji in pripravah Nine Meško, producentke za ples pri Javnem skladu RS za kulturne dejavnosti /JSKD in Tine Hribar, ravnateljice Višje baletne šole, Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana/ VBŠ KGBL, ki sta sledili ideji povezati različne plesne stile od klasičnega baleta, preko sodobnega plesa in vse do novejših raziskovalnih stilov.
In je letošnja edicija PPŠ vendarle potekala nekoliko drugače, vzrok pa sočasne priprave ter potek mednarodne konference daCi, kjer je bila Nina Meško vključena kot ena glavnih organizatork. Zato se je letošnja PPŠ odvijala samo na lokaciji KGBL na Ižanski cesti 12, razlog pa prevzem večjega dela organizacije, tudi zavoljo lažje koordinacije, ki jo je lahko vodila ravnateljica VBŠ KGBL Tina Hribar, kar je posledično vplivalo tudi na razvejanost sodobnih plesnih klasov in delavnic. Na lokaciji VBŠ KGBL je potekal učni program 16. ih različnih klasov z dvanajstimi mednarodno priznanimi gostujočimi in domačimi plesnimi strokovnjaki. Delavnice in klase je obiskovalo cca 100 udeležencev in to od ponedeljka do petka od jutranjih pa vse do večernih ur, ki so potekale v petih studiih KGBL. V soboto 6. julija je bil organiziran še zaključek PPŠ 24 ob predstavitvi delavnic v dvorani KGBL in na odru njihove dvorane Lucijan Marija Škerjanc.
Prve jutranje ure so bile tako kot vedno posvečene jogi, ekspertno jih je vodil William Crowley, ki je magistriral ples na Univerzi v Michiganu. Tradicionalne pozicije joge se na delavnici dosledno izvajale, ob zahtevani dinamiki in nadzoru dihalnih tehnik. Celodnevni urnik PPŠ 24 se je zaključil z delavnico gaga III pod vodstvom Marije Slavec. Plesni jezik gaga je razvil Ohad Naharin, umetniški vodja Batsheva Dance Company, zahteva pa dinamično aktiviranje telesa, vse do fizičnih občutkov, ko se v nekaj več kot uro temeljito razgiba vsak sklep posebej, kot tudi mišični sklopi ob glasbenem tempu in glasnem vodenju učiteljice; tempo pa neverjeten, tako, da so kaplje potu kar tekle po 17.- ih sila vnetih udeležencev. Obe delavnice, joga in gaga sta specifični, tudi osredotočeni na intenzivno telesno razgibavanje, zato nista sodelovali v zaključni predstavitvi zadnjega dne.
Delovno vzdušje v studiih KGBL je bilo intenzivno, povsem neslišno za zaprtimi vrati, tudi ob menjavah ali prihodih ni bilo nič drugače, in je ravnateljica Tina Hribar poskrbela za dobro vzdušje, ko je po vadbah vseskozi bila pripravljena tekočina za odžejanje ob prigrizkih. Poskrbljeno je bilo tudi za spremljevalni program, saj so pedagogi in tečajniki v sklopu dodatnega programa imeli na voljo masažo Cultural Bodywork, tudi delo s profesionalnim fotografom Martinom Fettichem. Prvega večera (1.7.) je potekalo tradicionalno srečanje pedagogov, naslednjega dne pa je sledil še baletni nastop študentk VBŠ KGBL z gosti, ki so se pripravljali za mednarodno baletno tekmovanje Mia Čorak Slavenska 2024 v Zagrebu, in prejele: Manca Strmčnik srebrno medaljo, Klara Strmčnik bronasto in Lara Markovič priznanje.
Tina Hribar je pred pričetkom zaključnega programa na odru Dvorane KGBL Lucian Marija Škerjanc pozdravila ter nagovorila polno dvorano obiskovalcev, učencev, staršev, tudi opomnila, da je prireditev namenjena, da se uvidi kaj vse so se v tem tednu učenci naučili in koliko napredovali. Prvi na vrsti v odrski predstavitvi so bili učenci Williama Crowela, ki je vodil še klas Graham plesne tehnike II, ob tem pa kar obudil tiste učne dni plesne umetnice Ksenije Hribar. Bosi in v črnih dresih so svoj nastop pričeli na tleh ob talnih pozicijah, sledili pa dvigi, skoki, in značilna vzravnana drža telesa v kontrakcijah ter sproščanju, tudi se elementi vadbe stilno prepletali v koreografski kompoziciji, in je Crowel vpeljal v delček svoje nove koreografije Andamento , ki je svetovno premiero imela na konferenci daCi.
V drugem izhodu zaključne predstavitve se predstavili učenci Luke Ostreža, ki je vodil dva klasa sodobnega plesa, Navzoče telo I & II. V najinem pogovoru je dejal da se osredotoča na telo kako se predstavlja v prostoru, pomembno je tudi kako samo sebe čuti v dani prostorski poziciji. Izbral in se ukvarjal s specifičnimi frazami telesa v prostoru, n.pr. kako telo prehaja iz horizontale v vertikalo in obratno, tudi v kakšnem ritmu si sledijo prostorske spremembe. Plesalec, koreograf, mentor in pedagog Luka Ostrež se je prvič priključil programu PPŠ, sicer je član plesno-gledališkega ansambla Balkan dance project, tudi Baletnega ansambla SNG Maribor (k.g.). V okviru svojih dveh delavnic, prilagojenih za prvo in drugo stopnjo osvojenega plesnega znanja se je izkazal kot temeljit pedagog, ki zna pristopiti k vsakem posebej, ne glede na stopnjo plesnega znanja, tudi poiskati pri vsakem posamezno gibki prostorski ter telesni optimum. Prva skupina se predstavila v natančnih pozicijah, ravnotežnih prostorskih postavitvah in igrivih prehodih s tal ter do tal. Drugi izhod je predstavil skupino letečih ter poskočnih plesnih oblik dorečenih izvedb, in se učenci usmerjali v prostorske variacije.
Prvič je v programu PPŠ sodeloval tudi v Sloveniji živeči Japonec, akademski profesor plesa Ryuzo Fukuhara, ki deluje po vsej Evropi, Aziji in Ameriki, vodil pa Butoh plesno delavnico level II: Tihi dialog. Delavnica temelji na Butoh plesu, ki odpira odnos med duhom in telesom, gibanjem ter mislijo tudi bivanjem in okoljem. Vadba je potekala tako v dvorani, kot na odprtem prostoru urejenega KGBL parka, ko so se tečajniki kot žive strukture tiho ter domišljeno usmerjali po prostorskem zelenilu ob svojih barvitih oblačilih, s katerimi so se barvito predstavili še na odru ob zaključni predstavi, v prostor pa vnesli svoje trenutke tihote, tudi poglobljenega miru.
Nato je sledila predstavitev baletnega programa, pripravljenega v sodelovanju z Višjo baletno šolo, ki deluje v okviru Konservatorija za glasbo in balet Ljubljana, tokrat so prvič povabili k sodelovanju svojo diplomantko Kristino Aleksovo, ki zaključuje Akademijo za ples Alma Mater Europaea, da se priključi PPŠ in vodi Baletni klas I in Baletno delavnico I, med klasoma pa je sledila le kratka pavza. Baletni klas je bil sestavljen iz začetnih klasičnih vaj tako ob drogu kot na sredini, v delavnici se učenci seznanili tudi z drugimi baletnimi stili, in so sledili procesu sestavljanja avtorske koreografije. Sodelovanje je bilo zelo uspešno, saj se je Aleksova odlično znašla med 18. imi baletnih začetnikov v starosti od 10-14 let, ko so se nekateri med njim tudi prvič srečali z baletno klasiko. Tudi je sama bila navdušena nad vadbeno dvorano in mladimi, ki so prispeli iz raznih koncev Slovenije na PPŠ, da bi pridobili nova znanja, tudi spoznali druge pedagoge, tudi se eden ob drugem urili ter širili svoja učna obzorja. Po končani Srednji glasbeni in baletni šoli v Ljubljani leta 2002, je Aleksova postala članica Baletnega ansambla SNG Opere, trenutno deluje kot samostojna umetnica na področju sodobnih performativnih praks, sicer baletno klasiko poučuje na Glasbeni šoli Koper, tudi je gostujoča pedagoginja En-Knap Group.
Balerina, koreografinja in pedagoginja Claudia Sovre, ki že drugič sodeluje na PPŠ, je predstavila svoj klas Balet II s 15.- imi učenkami (14-16 let), praktikum klasične baletne vadbe ob drogu in na sredini, ob korepeticijah Lyudmyle Rublyove Šemrl, svoje klasične vaje gradi po metodiki Vaganova. Najprej se na odru sledilo lahkotnosti učnih baletnih izvedb, ko so se koraki urejeno prepletali , in se izmenjavale vrste. V prvi vrsti sta izstopali njeni učenki: Ana Pukl in Varja Godec Horvat. Ana Pukl se je izkazala s svojo baletno držo ter občutkom za glasbo. Varja je že tiste dni, ko sta s starejšo sestro Petjo osvajali odličja na tekmovanjih Javnega sklada za kulturne dejavnosti OPUS 1, plesna miniatura mladih ustvarjalcev dejala, da se usmerja k baletni vadbi, vendar pa rada ustvarja tudi ob svoji sestri. Tokrat se je izkazala na baletnih špicah, ko že primerno obvlada baletno prezenco. Claudia Sovre je vodila še klas: Repertoar, pouk za dekleta: I. II.III. stopnje in več, torej konkretne priprave na klasično baletno variacijo, izbrala pa jo iz baleta Fair Dolly, (1903), lažjo obliko , ki se lahko pleše tudi na polprstih. V drugem delu njihove baletne predstavitve, so dekleta v tercetih ljubko zaplesala delček variacije Fair Dolly, in seveda navdušile.
Na letošnji PPŠ je je vodil klasično baletno delavnico in klas Balet III, namenjen višjim stopnjam baletnega znanja ter izkušenj, obenem tudi počastil in prispeval k delavnem vzdušju koreograf in pedagog Renato Zanella, umetniški direktor baleta SNG Opera in balet Ljubljana. K svoji koreografski baletni delavnici je Renato Zanella povabil dve mladi japonski balerini: Emika Sashide in Yuri Kagawa, prisostvovala pa je tudi nadarjena dijakinja 3. letnika KGBL, Ahila Oku, ki z letošnjim šolskim letom zaključuje svoje baletno šolanje. V najinem pogovoru je Renato Zanella še posebej pohvalil baletno izvedbo mlade Ahile Oku, ki odlično sledi njegovim napotkom. Pred samim ogledom delavnice sem vprašala kako poteka njegova koreografska delavnica. Odgovoril je, da si najprej ogleda kvaliteto izvedbe prisotnih baletnih plesalcev, potem pa se odloči za proces nadgradnje le-te, in nadaljeval: ‘Za mlade baletne učence je kvaliteta tehnične izvedbe vsekakor pomembna, ob tem pa nič manj emocionalna izkušnja. Zato jih usmerjam v interpretacijo, ki jo in kako lahko predstavijo gledalcem. Naloga pedagoga in mentorja je, da mladim prebuja ljubezen do umetnosti, tudi da prispeva k življenjskim in umetniškim vrednotam. Na delavnici ne uporabljam klasične baletne glasbe, ampak nekoliko bolj mistično, kajti oblikujem celostni pristop tako do baletne izvedbe, kot stika z glasbo.‘ Tudi so ob njegovem tenkočutnem pristopu do izvedbe vsake najmanjše kretnje, pogleda, diha, bile več kot dovolj tri praktikantke. Na zaključni predstavitvi so se vse tri predstavile v solo izvedbi učne koreografske variacije, nato še uglašeno v skupnem tercetu. Bila je to prestižna in dobrodošla izvedba, ki je vsem prisotnim, predvsem mladim baletnim in plesnim učencem bila lahko poučno in umetniško doživetje.
Na sporedu PPŠ 24 sta bili tudi dve delavnici Španke Nohemi Barriuso, ki že nekaj let živi v v Ljubljani, kamor se preselila in pridružila En Knap Group kot direktorica vaj, sicer pa nastopa, ustvarja in poučuje ples in improvizacijo kot samostojna umetnica. Njeni seminarji so vedno zaželeni, tudi sta obe delavnici bili ene med najbolj obiskanimi: Contemporary release based II in Contact & Improvisiation. Delavnica teče po načelu kontaktne improvizacije, kjer se zahteva aktivno poslušanje in sledenje, tudi subtilnost dotika. Namen vaj je razčleniti tehniko in pridobiti bistvene veščine pri obvladovanju ravnotežja, tako pri talnem kotaljenju, padanju, kot partnerskem dvigovanju ter delitvi teže. Na predstavitvi so učenci s svojimi uspešnim obvladovanje vsega kar je rečeno o Kontaktni delavnici in ravnotežju , tudi vneto predstavili , tudi vetrili prizorišče in vzdušje v dvorani.
Ob koncu sta se predstavili še znanki naših sodobnih plesnih prizorišč in vadbe PPŠ Slovenka Katjuša Kovačič in Mehičanka Alicia Ocadiz, prijateljici, ki sta se spoznali v času študija na Beijing International Arts School na Kitajskem, kjer sta tudi diplomirali. Katjuša je svobodna umetnica aktivna na področju uprizoritvenih umetnosti in pedagogike. Od leta 2006 trenira poučuje in ustvarja z brazilsko veščino capoeira, skupaj s Hrvatom Nikolo Oreškovičem, trenerjem borilnih veščin in vsestranskim performerjem. V delavnici Ninjability II, Katjuša & Nikola povezujeta akrobatske elemente s plesnimi tehnikami, tudi kako ustvariti svojstven in tekoč ‘flow’ pretok iz naučenih gibalnih principov. Gibalna akrobatika po metodi izkušenj in znanja Katjuše steče nenavadno lahkotno in učinkovito ter se tekoče povezuje s plesom. Na predstavitvi je skupina navdušila s svojimi akrobatskimi in plesnimi spretnostmi.
Mednarodno priznana plesna umetnica in koreografinja Alicia Ocadiz živi ter deluje v Sloveniji, je s svojim klasom Contemporary I/sodobnim plesom I, uspešno predstavila svoj klas pridobljenega znanja in tudi zaključila skupni uprizoritveni dogodek. Njen sodobni plesni klas je še posebej namenjen mladim plesalcem, predstavlja pa mešanico sprostitve, nizkega letenja akrobatike in raziskovanja v smislu plesa in igre. Mladi plesalci so s svojo igrivostjo kar vijugali med plesnimi sosledji in do srca nasmejali ter navdušili obiskovalce. Aplavz bi se še nadaljeval, če ne bi Tina Hribar opozorila na podaljšek predstavitve, na raziskovalno delavnico Poetično telo III/Poetic Body III Milana Tomášika, zastavljeno kot raziskovalni ciklus v sodelovanju z Zavodom NEST.
Milan Tomášik ( SK/SLO) je koreograf, performer, učitelj in umetniški vodja, ki deluje tako v Sloveniji, kot na mednarodni sceni in ustvarja z znanimi umetniki. Njegova delavnica je bila namenjena profesionalnim ter polprofesionalnim umetnikom na področju uprizoritvenih umetnosti , tudi je k prijavi bilo potrebno oddati življenjepis, ki to potrjuje. Delavnica je potekala od devete jutranje ure do dveh popoldan, na predstavitvi pa je sodelovalo pet pogumnih tečajnikov. Na začetku so bili kar nekoliko zadržani, potem pa je se vila energija ustvarjalnega plesa. Raziskovali in ustvarjali so s pomočjo sodobnih slikarskih eksponatov, zgoščenki zarisanih črt, ravnih ter skupno usmerjenih. In se je vseh pet sočasno in povsem individualno gibko usmerjalo v črtasto gmoto, kot bi ob vsaki začrtani premici podoživljali svojo pot spominov. Bila je to odlično zasnovana improvizacija, kar celovito zaokrožen ustvarjalni proces, ki je nastajal po slikarjevi kompoziciji, oziroma mentorjevi predlogi na licu mesta.
V svojem zaključnem nagovoru je Tina Hribar poudaril da je tudi tokrat organizacija PPŠ tekla zelo dobro s podporo študentk Višje baletne šole KGBL in sodelavcev JSKD RS. Tudi se vse lepo odvijalo v prijetnem okolju KGBL-ja, pa še vreme je bilo naklonjeno, ko še ni bilo preveč vroče. Na koncu, so se delile le še diplome in je sledila obvezna gasilska fotografija.
In kot so zapisali, da s takšnim izobraževalnim formatom, kot je Poletna plesna šola želijo ponuditi različne plesne vsebine za vse starostne skupine ter povezati plesalce in plesna društva v razgibano mednarodno plesno skupnost, se je v resnici zasnoval in predstavil tudi letošnji program Poletne plesne šole.